Léta praxe potvrzují slova psychologů. Každý, kdo se těší na jakoukoli záležitost, kdo o ní pozitivně přemýšlí a hovoří, ten se s realitou, která přijde, srovná daleko lépe než ten, kdo od samého počátku je nedůvěřivý, pesimistický nebo se bojí. My dospělí si můžeme vzít na pomoc rozumové zdůvodnění, ale děti řeší situaci pouze na základě pocitů. O to je to pro ně těžší.
A proto si Vám dovoluji připomenout pár osvědčených a vyzkoušených postřehů, jak pomoci Vašim dětem, které budou do školky vstupovat po prázdninách poprvé.
1. Nikdy děti školkou nestrašte, nevyhrožujte.
Nepoužívejte například věty typu:
"Počkej, však tam poznáš..."
"Už si s tebou nevím rady, už aby tě v té školce..."
"Tam budeš muset poslouchat..."
"Však poznáš..."
"No, oni tě tam naučí, to uvidíš..."
"S takovými, jako jsi ty, si tam poradí..."
"Jestli budeš zlobit, tak ti..."
"Já musím do práce a ty do školky."
a podobně
2. O školce a učitelkách hovořte pouze v pozitivním světle – před dětmi je nikdy nekritizujte, nezpochybňujte – i kdybyste si to třeba mysleli.
Nepoužívejte například věty typu:
"Ona je taková..."
"No, slyšeli jsme, že ta je na děti moc přísná..."
"Tamta učitelka se nám moc nelíbí."
"Vždyť oni si těch dětí ani nevšimnou..."
"Péťa měl ze školky jenom strach..."
Připomínky sdělte raději učitelkám, aby se daly problémy řešit. Právě učitelky budou mít Vaše dítě převážnou část dne ve své péči a vlivu! Dítě by je mělo přijímat jako důvěrné známé.
3. Nepochybujte o Vašich dětech.
Nemluvte s nimi o pláči, nechuti k jídlu, zvracení a podobně:
"Jestli budeš plakat, tak..."
"Když se ti tam nebude líbit, zůstaneš u babičky..."
"Když jsem já byla malá, tak ve školce vařili nedobré..."
"Jestli ti tam bude někdo ubližovat, tak..."
4. Říkejte jim o hezkých hračkách, kamarádech, pohádkách, písničkách, výletech a jiných lákavých činnostech, které je čekají.
"Školka je pro šikovné děti."
5. Choďte okolo školky a ukazujte dětem, jak si ty dnešní děti hrají na zahradě, jak jsou veselé a spokojené.
Využijte 1 až 2 návštěvy školky s dítětem, kdy se (s Vámi za zády) bude cítit bezpečně, přestože vstoupí na „cizí“ půdu.
6. Vytvářejte dětem klidný denní režim, měňte jej minimálně.
Nenechte se ovlivňovat a vydírat, pokud se dítě vzteká, pláče, protestuje. Buďte laskaví, ale důslední. Tento klid v rámci daných pravidel se Vám i dítěti v budoucnu velmi vyplatí, dítě se snáze orientuje v tom, co je a co není pro Vás přijatelné.
7. Zkoušejte krátká odloučení dítěte od maminky.
Zejména u hodně fixovaných dětí je dobré dohodnout se s kamarádkou a postupně dítě v této oblasti připravovat. Nenechte ale dítě prožít stres z nepřipravené situace, vždycky mu předem vysvětlete, že si odskočíte (do obchodu, před dům, hodit dopis do schránky a podobně).
8. Učte dítě sebeobsluze (jíst lžící, kousat z krajíce, používat WC – i jinde než doma, umývat si ruce, oblékat a svlékat základní oblečení, domluvit se – vyjádřit potřebu, smrkat a podobně).
9. Krátce před nástupem nechte dítě vybrat si v obchodě něco, co bude mít s sebou ve školce (bačkůrky, tričko, tepláky, batůžek, plyšovou hračku a podobně). Stejnou úlohu však může splnit i starší, ale oblíbená hračka či mazlíček.
Od 1.1.2013 je Mateřská škola Studánka tvořena dvěmi mateřskými školami.
Kmenová mateřská škola - MŠ Studánka ,s adresou Liberecká 76 a Mateřská škola U Školy 194 .
Celkem je v nich 6 tříd s kapacitou 135 dětí.
O děti se stará 15 zaměstnanců.
Počet zaměstnaců je 15.
Zápis dětí do MŠ Studánka Jablonné v Podještědí se bude konat pro obě pracoviště 25.3.2013 v kanceláři MŠ Studánka, Liberecká 76 od 8,00 do 14,00 hodin.
Registrační čísla přijatých dětí budou vyvěšena na webu a na informačních nástěnkách v šatně dne 3.dubna 2013.
Vyjádřit se k podkladům rozhodnutí mohou zákonní zástupci dne 4.dubna 2013 v 10,00 v kanceláři MŠ Studánka, Liberecká 76.
V rámci příprav materiálu Konkretizované očekávané výstupy RVP PV vzešel, na základě četných dotazů rodičů, také návrh materiálu popisující základní požadavky pro děti předškolního věku, který by mohli využít rodiče.
Vstup do první třídy základní školy představuje pro dítě velkou životní změnu. Mění se role dítěte, prostředí, dospělí i vrstevníci, denní program, náplň činnosti, nároky i požadavky. Aby dítě mohlo zvládnout tuto náročnou situaci bez vážnějších problémů, mělo by být nejen dostatečně vývojové a sociálně zralé, ale také dobře připravené.
Materiál nabízí rodičům dětí předškolního věku základní informace toho, co by mělo jejich dítě zvládnout před vstupem do základní školy. Jsou zde zachyceny jak výchovné, tak vzdělávací předpoklady. Je třeba mít ale na zřeteli, že zrání dítěte je nerovnoměrné, že každé dítě nemusí všech parametrů dosáhnout, ale může se k nim
přiblížit.
Přehled základních dovedností propojuje a sjednocuje cíle rodiny a školy. Proto je velmi důležitá spolupráce rodiny a školy, která se podílí na vzdělávání dítěte.
1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně)
- svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)
- je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, požívá ubrousek)
- zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě)
- zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)
- postará se o své věci (udržuje v nich pořádek)
2. Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- zvládá odloučení od rodičů
- vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas
- projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách
- ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci)
- je si vědomé zodpovědnosti za své chování
- dodržuje dohodnutá pravidla
3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)
- mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.
- mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.)
- rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí
- má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje jeho pravidla
- pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem)
- používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)
- spolupracuje ve skupině
4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)
- zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)
- tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím
- vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)
- umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary, (popř. písmena)
- rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)
- řadí zpravidla prvky zleva doprava
- používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák)
5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky
- složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů
- rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů)
- rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé)
- sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově)
- najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily
- rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy)
- postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí)
- reaguje správně na světelné a akustické signály
6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet)
- orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)
- porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší)
- rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)
- rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů
- třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)
- přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas“)
- chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty
- rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký)
7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.)
- „nechá“ se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které nejsou pro něj aktuálně zajímavé)
- záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit
- pamatuje si říkadla, básničky, písničky
- přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je
- postupuje podle pokynů
- pracuje samostatně
8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se)
- navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí
- nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých
- je ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role)
- zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny
- vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor
- ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit
- k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje)
- je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším)
9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení
- zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.
- je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí
- svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne
- zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny
- zná celou řadu písní, básní a říkadel
- zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku)
- vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí
- hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli
10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit když je v nouzi apod.)
- zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata)
- ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat
- má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady)
- přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné
- má poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk, kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru)
- chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci)
- zná faktory poškozující zdraví (kouření)
- uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí
Organizace školního roku 2012/2013
Datum |
|
3.září 2012 |
Začátek školního roku |
25. a 26.října |
Podzimní prázdniny – provoz MŠ bude omezen |
27.12. - 1.1.2013 |
Vánoční prázdniny – MŠ bude uzavřena |
1.února 2013 |
Pololetní prázdniny – provoz MŠ bude omezen |
4.3.- 10.3.2013 |
Jarní prázdniny – provoz MŠ bude omezen |
28. - 29. března |
Velikonoční prázdniny – provoz MŠ bude omezen |
1.8 .- 30.8. |
Hlavní prázdniny – MŠ bude uzavřena |
Mateřská škola se z důvodu bezpečnosti Vašich dětí uzamyká v době od
8,30 do 11,45 hodin a od 12,15 do 14,00 hodin
V případě jiného příchodu do školy použijte zvonek.
Platby v MŠ Studánka Jablonné v Podještědí
pro školní rok 2023/2024
STRAVNÉ:
CELODENNÍ: Přesnídávka 9 Kč, oběd 23 Kč, svačina 8 Kč = 40 Kč na den
POLODENNÍ: Přesnídávka 9 Kč , oběd 23 Kč = 32 Kč na den ( děti, které pravidelně odcházejí z MŠ celý měsíc po obědě )
STRAVNÉ PRO DĚTI 7 LET – S ODKLADEM ŠKOLNÍ DOCHÁZKY:
Přesnídávka 10 Kč, oběd 24 Kč, svačina 8 Kč = 42 Kč na den
ŠKOLNÉ - ÚPLATA ZA PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ:
450 Kč za 1 měsíc
Děti, které v září 2024 odchází do základní školy úplatu za předškolní vzdělávání neplatí!!!
Od 1.1.2011 jsme zapojeni do Evropského školního modelu Ziel3-Cíl3 na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným státem Sasko s názvem Škola eko?logicky.
Tento program podporuje české a saské partnery, kteří přeshraničně spolupracují a tím přispívají ke snížení rozdílů v rozvoji pohraničí a k posílení společenské soudržnosti.
Nás a naši partnerskou mateřskou školu v Luckendorfu mazi sebe přibralo 7 základních českých a německých škol.
Podstatou tohoto svazku je spolupracovat mezi sebou, připravovat společné akce, navštívit jednotlivá partnerská zařízení a zapojit se do aktivit každé partnerské školy.
Hlavní aktivitou naší mateřské školy je ochrana životního prostředí, seznámení s péčí a ochranou vodních toků a živočichů v Lužických a Žitavských horách.
Pravidelné setkávací dny obohatíme o programy zaměřené na ekologii, zaměříme se na hlubší poznávání a zkoumání souvislostí v přírodě.
Tento projekt bude trvat 3 roky, od Evropské unie jsme získali finanční zdroje, díky nímž můžeme dětem umožnit, zkvalitnit a rozšířit znalosti z oblasti ochrany přírody a ekologie, můžeme prozkoumávat i širší okolí, navštívit i vzdálenější významná místa v našem regionu.
5.3. v 10,00 – fotografování dětí na tablo
6.3. – návštěva dětí z partnerské MŠ v Lückendorfu (SRN). Téma : Putování kapičky
Járy – koloběh vody v přírodě
13.3. – návštěva dětí z MŠ Studánka v Lückendorfu – prosíme rodiče o zapůjčení
cestovních pasů
16.3. v 8,30 v MŠ proběhne preventivní screeningové vyšetření zraku předškolních dětí. Jen se souhlasem zákonných zástupců dítěte. Cena : 150,00 Kč ( letáček v příloze)
21.3. – Vítání jara společně s německým partnerem, vynášení Morény
26.3. od 8,00 do 15,00 zápis dětí do MŠ Studánka na školní rok 2012-2013