Mateřská škola Studánka je příspěvkovou organizací se zřizovatelem Město Jablonné v Podještědí. Škola působí ve dvou budovách – U Školy 194 a Liberecká 76 – které se nacházejí v klidné části města.
Budova U Školy 194
Kapacita: 100 dětí
V budově se nachází čtyři věkově homogenní třídy:
- 1. třída: děti 2–3leté
- 2. třída: děti 3–4leté
- 3. třída: děti 4–5leté
- 4. třída: děti 5–6leté (předškoláci)
Třídy jsou prostorné, světlé a dobře vybavené. Každá má vlastní ložnici, šatnu, sociální zařízení, přípravnou kuchyňku a kabinet na pomůcky.
K budově patří rozsáhlá zahrada, členěná na travnatou, pískovou a betonovou plochu, která je využívána celoročně a je pravidelně doplňována o moderní herní prvky.
Stravování probíhá prostřednictvím výdejny jídel – pokrmy se dovážejí z kuchyně základní školy.
Školní vzdělávací program – budova U Školy
Koncepce výchovné práce je rozpracována ve školním vzdělávacím programu „Cestou pohody k poznání“. Program se zaměřuje na celkový rozvoj osobnosti dítěte a je strukturován do pěti hlavních oblastí, které reflektují přirozený vývoj, život, zrání a učení dítěte.
Důraz je kladen zejména na:
- vytváření vztahu k domovu a regionu,
- prožívání a chápání lidových tradic a slavností,
- upevňování pozitivního přístupu k životu,
- respektování individuálních potřeb, dovedností a schopností dítěte při volbě náročnosti úkolů,
- příprava předškoláků na vstup do ZŠ.
Budova Liberecká 76
Kapacita: 60 dětí
V budově jsou zřízeny tři věkově smíšené třídy:
- Motýlci
- Žabky
- Sluníčka
Heterogenní složení tříd umožňuje dětem přirozeně spolupracovat napříč věkovými skupinami, učit se od sebe navzájem a podporuje rozvoj samostatnosti i zodpovědnosti.
Prostory školy jsou útulné, moderně vybavené a přizpůsobené potřebám dětí. K budově náleží menší, ale účelně řešená zahrada, která dětem nabízí rozmanité možnosti pohybu a her.
Školní vzdělávací program – budova Liberecká
Budova Liberecká má vypracovaný vlastní ŠVP s názvem: „Putování skřítka Javorníčka za Hochwaldským mužíčkem“. Tento dokument byl vytvořen v souladu s RVP PV, na základě analýzy a hodnocení z předchozích období a je veřejně přístupný.
Cíle programu:
- rozvíjet dítě dle jeho individuálních možností a schopností,
- vést děti k samostatnosti a začlenění do kolektivu,
- připravit všechny děti na úspěšný vstup do základní školy.
Program vychází z hlavních témat kopírujících roční období, svátky a tradice a obsahuje podtémata, která lze dle zájmu dětí volně spojovat či rozvíjet.
MŠ Liberecká se zaměřuje na ekologii, poznávání okolí, prevenci poruch čtení a psaní a také na odbornou logopedickou péči, která probíhá přímo ve škole.
Personální zajištění
Mateřská škola Studánka má celkem 30 zaměstnanců:
- 14 učitelek, z toho 1 ředitelka školy a 1 zástupkyně ředitelky,
- 7 asistentek pedagoga,
- 1 školní asistent,
- 1 kuchař,
- 6 provozních zaměstnanců (úklid, školnictví, výdej stravy).
V každé třídě působí učitelka společně s asistentem pedagoga, což umožňuje individuální přístup k dětem a podporu jejich specifických vzdělávacích potřeb.
Inovativní vzdělávací program
Od 1. září 2025 byly v obou budovách zavedeny prvky inovativního vzdělávacího program Začít spolu (Step by Step).
- V MŠ Liberecká je díky heterogenním třídám prvky programu realizovány ve všech třídách.
- V MŠ U Školy byly prvky programu zahájeny u nejstarších dětí (předškoláků) a v budoucnu se bude postupně rozšiřovat do celé školky.
Spolupráce a projekty
Každá budova má svůj vlastní ŠVP, oba však plně respektují požadavky RVP PV. Přesto nacházíme společné projekty a témata, která nás propojují. Děti tak sdílejí zážitky, spolupracují na aktivitách a navazují přátelství napříč oběma pracovišti. Velkou výhodou je také dlouholetá spolupráce s MŠ Lückendorf. Děti z budovy Liberecká se účastní společných česko-německých aktivit a zapojují se do tandemového vyučování v rámci projektu "Jazyk sousedů od začátku".
Společné cíle a směřování
Mateřská škola Studánka stojí na vzájemném propojení obou budov – U Školy i Liberecká. Naší snahou je spolupracovat, podporovat se a obohacovat se navzájem v jednotlivých oblastech vzdělávání i výchovy. Děti vedeme k tomu, aby byly kamarády, kteří se umí respektovat, pomáhat si a spolupracovat, a zároveň podporujeme individualitu každého dítěte. Rozvíjíme jejich schopnosti, dovednosti a zájmy tak, aby vyniklo to nejlepší v každém z nich. Cílem je, aby každé dítě odcházelo z MŠ Studánka s pocitem bezpečí, přátelství a radosti z objevování, ale i s dovednostmi a zkušenostmi, které mu usnadní úspěšný vstup do základní školy a další život.